Berg Barnehage
  • Hjem
  • Om oss
  • Pedagogisk profil
  • Kontakt
  • Mer
    • Søk plass
    • Trondhjems Asylselskap
    • Barnehageloven
    • Rammeplan
    • Udir
    • Foreldreutvalget for barnehager
​​Vårt pedagogiske grunnsyn i Berg Barnehage er basert på at alle barn er unike og har hver deres individuelle måte å oppfatte verden på og lære nye ferdigheter på.

Vi gjør oppmerksom på at filmen under er noe utdatert. Barnehagen har fått ny styrer og barn vokser fort. Vi har valgt å likevel legge den på nettsiden fordi den illustrerer så fint hvordan vi jobber med Howard Gardners teori og MI i hverdagen.
​​Alle mennesker er i besittelse av alle intelligenser. Hos det enkelte mennesket er noen intelligenser sterke og andre ikke så fremtredende. Det betyr at vi alle er intelligente med hver våre styrkeområder. Dette kan også kalles talenter.

Som dere kan se av filmen, har vi fokus på barnas sterke sider, deres talenter, og gjennom dem trekker vi inn og arbeider med de kompetanseområdene barnet ikke er så sterke på. Vi tilstreber at barna i Berg barnehage skal få allsidige utfordringer, og få drive mest med det de liker og føler at de mestrer når de får muligheten til medvirkning.
​De 8 intelligensene er:
  • musikalsk intelligens
  • kroppslig/kinestetisk intelligens
  • logisk/matematisk intelligens
  • språklig intelligens
  • romlig/visuell intelligens
  • sosial intelligens
  • personlig intelligens
  • naturalistisk intelligens
Picture
Alle de 8 intelligensene kan plasseres under de ulike fagområdene i rammeplanen, slik blir det tydelig at vi hver dag, hver uke og hver måned gjennom hele året jobber med de ulike intelligensene og fagområdene.

Vi har valgtimer på storbarnsavdelingene, der personalet setter opp aktiviteter barna kan velge mellom med utgangspunkt i aktuelle tema, de ulike intelligensene og barnas interesser. Det kan være individuelle prosjekt eller fellesprosjekt i disse valgene. Eksempel på valg:                                                                      

Forming:                                                                            
Aktiviteter man for eksempel kan velge: male,tegne, skrive, plastelina, klippe/lime, bygge blant annet. Intelligenser som styrkes: personlig, romlig/visuell, logisk/matematisk, sosial, språklig.

Utelek:                                                                             
Aktiviteter man for eksempel kan velge: sykle, sandkasselek, aking, ski, snømannlaging, vannlek, ball-lek, regel-lek, sanglek, tur utenfor bhg,s område. Intelligenser som styrkes: kroppslig/kinestetisk, sosial, personlig, naturalistisk, språklig, logisk/matematisk, musikalsk.

Vi har også ukas hjertevenn, der vi har fokus på det enkelte barn og det akkurat dette barnet er god på. Barnet sitter på hjertestolen under samling, får trekke et kort med en rim/regle på som blir ukas rim/regle for alle. Dette kortet blir hengt opp sammen med et bilde av barnet slik at alle kan se det. Hjertevennen fungerer som en liten medhjelper hele uka under samlingene og kan også få andre oppgaver. Intelligenser som styrkes: personlig, sosial, språklig.

​Se et et eksempel på hvordan vi implementerer MI i et av miljøprosjektene våre! Dette er en presentasjon som først viser litt om teorien og hvordan vi jobber med det faglige, og som også viser noen bilder som viser hvor flott det fungerer i praksis!
Presentasjon, Miljøprosjekt

Matematikkglede!

Picture
​​Matematikk er langt mer enn bare tall. Hver dag bruker barna matematikk uten å være klar over det. De systematiserer, klassifiserer, sorterer og sammenlikner.
Å bruke matematikk i lek gjør barna mer kreative og logiske. -Hvor høyt kan tårnet bli? -Hvor mange kongler er det plass til i bøtten?  Her løser og systematiserer barna situasjonen de allerede befinner seg i. Men samtidig er alt knyttet til leken de leker.
​Matematikkrommet i kjelleren på avdeling Frydenberg er et samarbeidsprosjekt med Gerd Åsta Bones og Mike Naylor fra Matematikkhuset.
Et rom vi er stolte av og som er både innbydende og inspirerende. Rommet er tilrettelagt ut fra små barnas behov for bevegelse, undring og innbyr ikke minst til matematisk lek. Materialet vi har er varierende og inviterer barna til utforskning og undring.
For at barna skal få de gode matematiske opplevelser kreves det et kompetent personale. Flere ansatte har deltatt på kurs i hvordan vi kan bruke matematikk som en naturlig del i barnas lek og undring.
​​Grunnlaget for å bli god i matematikk blir lagt før barna begynner på skolen. Derfor er det viktig å jobbe med matematikk i barnehagen. I førskolealder er barnas hjerne mer mottakelig for å lære matematikk og utvikle en grunnleggende tallforståelse. Barnehagen kan spille en sentral rolle i å støtte denne matematiske utviklingen hos barnet. Matematikkforståelsen barna får i barnehagealderen påvirker hvordan de mestrer matematikk senere i livet. Matematikk er gøy! Vi ønsker derfor å benytte oss av både rom, utstyr og kompetanse hos personale for å støtte barna i deres lek, undring og matematikkgleder.
Picture
følg oss på facebook
Adresse:
Øvre Bergsvingen 19,
7052 Trondheim

Telefon: 73 82 10 20
berg-bhg@asylselskapet.no 

Styrer: Vigdis Stenstvedt Meisler
958 88 591 | vm@asylselskapet.no  ​
​Frydenberg: 469 22 437
Hagen: 469 32 635
​Parken: 468 89 338
Picture
Laget av Barn-Nett
​-trygge IT-løsninger for barnehager
  • Hjem
  • Om oss
  • Pedagogisk profil
  • Kontakt
  • Mer
    • Søk plass
    • Trondhjems Asylselskap
    • Barnehageloven
    • Rammeplan
    • Udir
    • Foreldreutvalget for barnehager