Berg Barnehage
  • Hjem
  • Om oss
  • Pedagogisk profil
  • Årsplan
  • Kontakt
  • Mer
    • Søk plass
    • Trondhjems Asylselskap
    • Barnehageloven
    • Rammeplan
    • Udir
    • Foreldreutvalget for barnehager
​​Vårt pedagogiske grunnsyn i Berg Barnehage er basert på at alle barn er unike og har hver deres individuelle måte å oppfatte verden på og lære nye ferdigheter på.

Vi gjør oppmerksom på at filmen under er noe utdatert. Barnehagen har fått ny styrer og barn vokser fort. Vi har valgt å likevel legge den på nettsiden fordi den illustrerer så fint hvordan vi jobber med Howard Gardners teori og MI i hverdagen.
​Som dere kan se av filmen har vi fokus på barnas sterke sider, og gjennom dem trekker vi inn og arbeider med de kompetanseområdene barnet ikke er så sterk på. Vi etterstreber at barna i Berg barnehage skal få allsidige utfordringer, få drive med det de liker, og også få kjenne på følelsen av mestring når de får muligheten til medvirkning.

Alle mennesker er i besittelse av alle intelligensene ifølge Gardners teori. Hos det enkelte menneske er noen intelligenser sterke, og andre ikke så fremtredende. Det betyr at vi alle er sterke på ulike intelligenser. Hos oss har vi valgt å kalle det styrker. 
​​
​De 8 styrkene er:
  • ​kroppslig/kinestetisk styrke
  • musikalsk styrke
  • Logisk-matematisk styrke
  • språklig styrke
  • romlig/visuell styrke
  • sosial styrke
  • personlig styrke
  • naturalistisk styrke
​
Picture
Alle de 8 styrkene kan plasseres under de ulike fagområdene i rammeplanen, slik blir det tydelig at vi hver dag, hver uke og hver måned gjennom hele året, jobber med de ulike styrkene og fagområdene.

Vi har valgtimer på storbarnsavdelingene, der personalet setter opp aktiviteter barna kan velge mellom med utgangspunkt i aktuelle tema, de ulike styrkene og barnas interesser. Det kan være individuelle prosjekt eller fellesprosjekt i disse valgene.                                                                 

Vi har ukas hjertevenn, der vi har fokus på det enkelte barn og det akkurat dette barnet er god på. Barnet sitter på hjertestolen under samling, får trekke et kort med en rim/regle på som blir ukas rim/regle for alle. Dette kortet blir hengt opp sammen med et bilde av barnet slik at alle kan se det. Hjertevennen fungerer som en liten medhjelper hele uka under samlingene og kan også få andre oppgaver. Intelligenser som styrkes: personlig, sosial, språklig.
​

​Se et et eksempel på hvordan vi implementerer MI i et av miljøprosjektene våre! Dette er en presentasjon som først viser litt om teorien og hvordan vi jobber med det faglige, og som også viser noen bilder som viser hvor flott det fungerer i praksis!
Presentasjon, Miljøprosjekt

Matematikkglede!

Picture
​​Matematikk er langt mer enn bare tall. Hver dag bruker barna matematikk uten å være klar over det. De systematiserer, klassifiserer, sorterer og sammenlikner. Å bruke matematikk i lek gjør barna mer kreative og logiske. -Hvor høyt kan tårnet bli? -Hvor mange kongler er det plass til i bøtten?  Her løser og systematiserer barna situasjonen de allerede befinner seg i. Men samtidig er alt knyttet til leken de leker.
​
​Matematikkrommet i kjelleren på avdeling Frydenberg er et samarbeidsprosjekt med Gerd Åsta Bones og Mike Naylor fra Matematikkhuset.
​
Et rom vi er stolte av og som er både innbydende og inspirerende. Rommet er tilrettelagt ut fra små barnas behov for bevegelse, undring og innbyr ikke minst til matematisk lek. Materialet vi har er varierende og inviterer barna til utforskning og undring.
​

For at barna skal få de gode matematiske opplevelser kreves det et kompetent personale. Flere ansatte har deltatt på kurs i hvordan vi kan bruke matematikk som en naturlig del i barnas lek og undring.
​
​​Grunnlaget for å bli god i matematikk blir lagt før barna begynner på skolen. Derfor er det viktig å jobbe med matematikk i barnehagen. I førskolealder er barnas hjerne mer mottakelig for å lære matematikk og utvikle en grunnleggende tallforståelse. Barnehagen kan spille en sentral rolle i å støtte denne matematiske utviklingen hos barnet. Matematikkforståelsen barna får i barnehagealderen påvirker hvordan de mestrer matematikk senere i livet. Matematikk er gøy! Vi ønsker derfor å benytte oss av både rom, utstyr og kompetanse hos personale for å støtte barna i deres lek, undring og matematikkgleder.
Picture
følg oss på facebook
Adresse:
Øvre Bergsvingen 19,
7052 Trondheim

berg-bhg@asylselskapet.no 

Styrer: Karina Ellingsen
40 41 66 34 | kel@asylselskapet.no​​
​Frydenberg: 469 22 437
Hagen: 469 32 635
​Parken: 468 89 338
Picture

Picture
  • Hjem
  • Om oss
  • Pedagogisk profil
  • Årsplan
  • Kontakt
  • Mer
    • Søk plass
    • Trondhjems Asylselskap
    • Barnehageloven
    • Rammeplan
    • Udir
    • Foreldreutvalget for barnehager